Translate

zaterdag 13 september 2014

GOVECS GO! S 2.4 Aandrijfriem + stelbout vervangen

Govecs heeft sinds halverwege 2014 een nieuw type aandrijfriem (1096) van een nieuwe fabrikant. Deze is langer en sterker dan de voorgaande (1080). Hierdoor is het nodig om de stelbout ook te vervangen. Deze is namelijk ook iets langer zodat de aandrijfriem voldoende op spanning kan worden gebracht. Helaas is het hiervoor wel noodzakelijk om het achterwiel+spatbord te demonteren gezien er zeer weinig ruimte beschikbaar is om de stelbout volledig los te halen.

Wat heb je nodig?
Voor het vervangen van de aandrijfriem heb je onderstaande nodig.
  • Kruiskopschroevendraaier
  • Dopsleutel 13

Voor het vervangen van de stelbout heb je los van bovenstaande ook onderstaande nodig.
  • Dopsleutel 21
  • Dopsleutel 10
  • Torx 25 (let op dat je hier een ratel voor gebruikt gezien er weinig ruimte beschikbaar is)



Demonteer eerst de beschermkap van de aandrijfriem. Deze zit met twee kruiskopschroeven vast.



Schroef de vier bouten van de elektormotor en de stelbout iets los. Nu kun je met gemak de aandrijfriem eraf halen. Indien je de stelbout niet hoeft te vervangen kun je de nieuwe aandrijfriem erop zetten. Zie onderaan voor de vervolgstappen.



Om de stelbout volledig uit te kunnen draaien zal het spatbord en daarmee ook gelijk het achterwiel gedemonteerd moeten worden. Het achterwiel kun je met sleutel 21 loshalen. Zet hiervoor de scooter van de standaard, houd de handrem ingedrukt en sta met je voet op de sleutel totdat de moer los komt (tenzij je een luchtsleutel tot je beschikking hebt). Draai vervolgens de moer volledig los en haal het achterwiel eraf.



Om het spatbord los te maken heb je een torx 25 en een (dop)sleutel 10 nodig. Demonteer het spatbord.



Nu kun je met gemak de sletbout volledig loshalen en de nieuwe (langere versie) erin draaien.



Monteer vervolgens het spatbord en het achterwiel weer. Zorg ervoor dat deze goed vast komt te zitten en controleer dit na een 100 km nog eens.

Nu kan de aandrijfriem strak worden gespannen. Deze moet niet te strak (kans op knappen) en niet te los (kans op extra slijtage). De aandrijfriem moet tussen duim en wijsvinger 90 graden te draaien zijn zonder al te veel moeite. De spanning kun je met de stelbout afstellen. Zodra deze juist is afgesteld dienen de vier bouten van de elektromotor weer handvast gedraaid te worden.



Vervolgens de beschermkap van de aandrijfriem weer monteren en dan bent u klaar.



1 opmerking: